Concerte de club cu intrarea libera – da sau ba?
Probabil ca ati observat in ultimul timp o tendinta de a se organiza concerte cu intrarea libera si deja au inceput discutiile. Repet, ma voi referi strict la tendinta si la efectele pe termen scurt, mediu si lung, si nu la un eveniment singular. Si exista argumente de ambele parti, pro si contra, si voi incerca si eu sa fac o analiza la rece a acestora. Si voi trece mai intai in revista despre ce concerte mai importante e vorba, din cele cu intrarea libera, si care au fost sau vor fi caracteristicile fiecaruia.
Primul a fost cel cu Neokhrome (Ungaria) si Reborn, in Club Ageless, organizat de Titus. Participare de 300 de spectatori, clubul a ramas fara bauturi in scurt timp, parerile publicului au fost impartite. Trupa probabil ca nu a incasat nimic, a facut totul pe cheltuiala proprie, nefiind in turneu (ma refer cel putin la transport, pentru ca nu cred ca Titus sau Ageless au contribuit cu ceva). Motivul pentru care a facut-o imi este neclar, pentru ca tocmai ce avusesera un alt concert in Bucuresti cu o luna si jumatate inainte. Deci nu cred ca scopul a fost promovarea, pentru ca pe alte planuri nu se agita atat de tare (nu sunt postari pe facebook de doua luni, pagina are doar 427 de likes, site-ul oficial nu este functional samd). Nu cred ca a fost nici ideea clubului, pentru ca nici ei nu au vandut mare branza (ca li s-a terminat) … iar dupa o luna oricum s-a inchis complet. *LE: am aflat motivul pentru care trupa era in Bucuresti, au filmat un video, deci nu mi se mai pare un gest atat de inconstient.
Un alt concert este cel al trupei tribut Whitesnake – Forevermore – azi, joi, la Dynacord Cafe, precedat de o preselectie de music talent. „Intrare libera! Mancare, bautura si distractie la discretie !!! \m/” – ne spune eventul oficial. Reiese a fi o actiune de marketing a firmei organizatoare, de promovare a brandului, precum si a locatiei respective. Destul de logic pot spune, fiecare isi administreaza bugetul de marketing cum crede de cuviinta.
Saptamana viitoare, joi, avem lansarea Up To Eleven in Club Colectiv. Intrarea libera, la concurenta cu Dinamo-Steaua, cu lansarea Bodark din Fabrica (10 lei sau gratis daca iei cd-ul de 30 de lei) sau cu jam-ul Romanian Metal Allstars din B52 (intrarea libera). La fel, tind sa cred ca e o decizie buna tinand cont de circumstante si de faptul ca este vorba de lansarea albumului de debut. Organizat de Metalhead / Bestmusic.
Pe 9 mai vom avea, tot in Club Colectiv, o alta lansare de album, a celor de la Taine. Scopul lor declarat este de a veni cat mai multa lume, care va crea o atmosfera ca lumea si eventual va si achizitiona albumul. Concertul e organizat de trupa si de Maximum Rock (sau doar promovat de acestia). In acest caz special nu cred ca sunt de acord cu decizia trupei. Ei nu au nevoie de „intrarea libera!”, evidentiat peste tot. Ei sunt Taine, canta de 20 de ani. Daca Taine are 150 de fani/prieteni, aceia vor veni la lansare si daca ar plati bilet. Iar cei care ar veni la concert doar ca e moca, pai cu parere de rau spun ca Taine nu are nevoie de ei. Nu stiu de ce, dar nu mai regasesc ultrasul dinamovist din Andy aici, cand de fapt o da in becalisme J (PS mi-am permis paralela asta, stiu ca el va intelege).
Pe scurt, la primul exemplu avem o trupa super-entuziasta dar in pierdere masiva financiara, plus un organizator si un bar semi-multumiti doar la nivel de CV. In al doilea exemplu, sigur e toata lumea pe plus financiar sau cu beneficii de imagine. In al treilea, e o actiune oarecum fortata deci de inteles. Iar in al patrulea, cred ca in final va castiga doar clubul. Si tind sa cred si ca ei sunt initiatorii acestor evenimente gratis.
Asta „on spot”. Ce se va intampla totusi pe termen mediu sau lung? As spune ca urmatoarele:
– Clubul nu va mai fi fericit cu vanzarile, si asa este unul scump (8-10 lei o bere normala), prin acest mod nu cred ca isi va crea o clientela, cei care vin la evenimente gratis este foarte posibil sa nici nu consume (sigur nu acolo si nu in mod regulat). In cel mai fericit caz, isi vor crea un nume, si pe termen lung vor reusi mai usor sa isi atraga o alta clientela, mai adecvata.
– Trupele. Trupele nu castiga bani. Fani? M-as mira sa fie vreo revolutie. Daca nu sunt bani, nu iti permiti nici un cost suplimentar. Deci ce vei face in cazul in care ai cheltuieli, inchiriezi scule, ai invitati trupe din alt oras sau tara, sau, si mai important, ce faci tu ca trupa cand mergi sa canti in alt oras? O faci tot gratis, adica pe cheltuiala ta totala? Sa zicem ca ai venituri din joburi care iti permit sa faci asta, dar hai sa recunoastem, asta este un moft al tau, „o fac ca asa vreau”, si nu ca asa trebuie sa fie in general. Orice trupa trebuie sa tinteasca macar la acoperirea cheltuielilor (cel putin dupa primii ani de existenta). Daca nu se intampla asta, atunci scena va muri cu siguranta! Pentru ca nici un licean nu-si va mai face trupa, costurile chiar si pentru un student vor fi prea mari, si nu poti sa rezisti ca scena doar cu trupe si trupeti cu salarii bune (si fara alte obligatii). Cine, si pana cand va rezista?
– Organizatorii. Pe ei nici nu-i mai vad in ecuatia asta in viitor. Ce sa faca ei, munca voluntara? J
– Publicul. Publicul va ajunge sa se plimbe pe la evenimente ca pe la festivalurile berii. Daca e cineva pe scena si canta, e ok, nu ma incanta prea tare si nici nu ma deranjeaza.
Deci ca si o concluzie finala, si analizand toate cele de mai sus, votul meu se indreapta spre un „nu” concertelor de club gratis, ca si evenimente frecvente. Mai ales intr-o perioada cand se incerca cresterea pretului unui bilet, de la 10 la 15 lei, se pare ca incepem sa o luam in directia inversa. Iar trupele nu trebuie sa aleaga solutia facila (de fapt daunatoare pe termen lung) pentru a atrage publicul, ci sa-si gaseasca, sa-si educe si sa-si valorifice atuurile, oricare ar fi ele: compozitii extraordinare, tehnicitate, refrene care-ti raman in cap zile intregi, fete sau baieti care arata traznet, machiaje, coregrafii, scenografii, productii discografice foate bune, orice care sa aiba legatura si cu muzica si sa fie facut sincer.
Eu am gandit toate astea din toate ipostazele in care ma aflu sau m-am aflat pana acum, adica de om din trupa, de manager de trupa, de organizator de concerte, de om din public. Si din pacate nu-mi iese socoteala. Orice experienta „free” trebuie dublata de o alternativa „premium”. Care nu exista si care nici nu s-ar potrivi in acest context, in aceasta tara. Altfel, experienta free nu va duce decat la diluarea si diminuarea scopului in sine, a aprecierii, a mesajului, a pasiunii, pana la zero.
PS Imi cer scuze daca nu va place fotografia, e usor exagerata, dar este reala, cu cineva care a intrat gratis la un concert (cu bilete) :).